Twoje konto
polecane dla Ciebie Twoje ulubione porównania ofert zapytania do deweloperów ustawienia konta wyloguj się

Jak wykreślić hipotekę z księgi wieczystej?

Ilona Łyżczarz
Ilona Łyżczarz

Hipoteka stanowi jeden z lepszych sposobów, aby zabezpieczyć kredyt lub pożyczkę. Hipoteka obciąża nieruchomość, dopóki nie zostanie ona wykreślona z księgi wieczystej. Dlatego należy pamiętać, żeby to zrobić po spłaceniu hipoteki lub po sprzedaży mieszkania, które jest wciąż w trakcie spłacania kredytu. Jak wykreślić hipotekę z księgi wieczystej? Wyjaśniamy.

Jak wykreślić hipotekę z księgi wieczystej?

Czego dowiesz się z tego artykułu?

Z tego artykułu dowiesz się, dlaczego warto wykreślić hipotekę po spłaceniu kredytu oraz jak uzyskać na to zgodę od banku. Wytłumaczymy Ci również, jak długo trwa taka procedura i od czego jest to uzależnione.

Przejdź do akapitów:

Wykreślenie hipoteki po spłacie kredytu – dlaczego warto to zrobić?

Na początku warto wyjaśnić, czym jest hipoteka.

Hipoteka w księdze wieczystej to zabezpieczenie kredytu hipotecznego dla banku - wypowiedź eksperta ds. finansów

​​Hipotekę można wykreślić z księgi wieczystej w kilku sytuacjach:

  1. Kredyt hipoteczny został już w całości spłacony i kończy się zobowiązanie kredytowe wobec banku.
  2. Nieruchomość, która jest obciążona hipoteką, zostaje sprzedana, a co za tym idzie – prawa własności zostają przeniesione na nowego nabywcę.
  3. Kredyt zostaje refinansowany, czyli przeniesiony z obecnego banku do innego.

Jeśli chodzi o wykreślenie hipoteki po spłacie kredytu, to kredytobiorca musi zadbać o to, aby zostały wykonane wszystkie czynności mające na celu wykreślenie hipoteki. Warto o tym pamiętać, ponieważ wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej daje pewność, że na pewno wszystkie zobowiązania zostały wypełnione i bank nie będzie miał już żadnych żądań i praw do nieruchomości, będącej zabezpieczeniem kredytu.

Wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej - właściciel nieruchomości może wykreślić hipotekę w określonych sytuacjach

​​Wykreślenie hipoteki po spłacie kredytu jest ważne, ponieważ jeśli nie zostanie to załatwione, w dokumentach nadal będzie widniało, że nieruchomość jest obciążona hipoteką. Chociaż załatwienie formalności leży po stronie właściciela nieruchomości, to bank, jako wierzyciel hipoteczny – zgodnie z art. 100 ustawy o księgach wieczystych i hipotece – zobowiązany jest do współpracy i pomocy w tym, aby hipoteka została jak najszybciej wykreślona.

Zgoda banku na wykreślenie hipoteki – jak ją uzyskać?

Zgoda banku na wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej nazywa się kwitem mazalnym, który potwierdza, że kredyt zabezpieczony hipoteką został spłacony i nie istnieją już żadne zobowiązania kredytobiorcy wobec banku. Niektóre banki od razu po uzyskaniu ostatniej raty kredytu przygotowują kwit mazalny, inne pobierają za to opłatę. Dokument wysyłany jest pocztą – mówi Agnieszka Młodkowska z Obido Eksperci Finansowi.

Po otrzymaniu dokumentu, sprawdź, czy zawiera on wszystkie potrzebne informacje:

  1. Personalia kredytobiorcy
  2. Numer umowy kredytu
  3. Numer księgi wieczystej
  4. Potwierdzenie całkowitej spłaty kredytu
  5. Jednoznaczna zgoda banku na wykreślenie hipoteki

​Jeśli wszystko się zgadza, należy wypełnić odpowiedni wniosek o wykreślenie hipoteki, dołączyć do niego zgodę banku oraz dowód uiszczenia opłaty sądowej (w wysokości 100 zł) za wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej i złożyć wszystkie dokumenty w sądzie. Niektóre sądy wymagają również, aby dowieść, że osoby podpisane na oświadczeniu bankowym są uprawnione do takich czynności. Wniosek o wykreślenie hipoteki składa się na specjalnym formularzu KW-WPIS.

Opłatę za wykreślenie hipoteki można wpłacić w formie gotówkowej w kasie sądowej, za pomocą elektronicznych znaków opłaty sądowej lub przelewem na rachunek bankowy sądu. W przypadku przelewu należy podać w tytule numer księgi wieczystej i zaznaczyć, że chodzi o wykreślenie hipoteki.​

Jak wykreślić hipotekę z księgi wieczystej? Wypowiedź eksperta ds. finansów

​​A co jeśli wystąpią problemy, aby otrzymać zezwolenie dotyczące wykreślenia hipoteki? Bank może nie wydać zgody na wykreślenie hipoteki w sytuacji, gdy nie zostało spłacone całe zobowiązanie kredytowe albo gdy doszło do wpłaty ostatniej kwoty, ale nie została ona jeszcze zaksięgowana.

Jeśli bank sprawia problemy, pomimo całkowitej spłaty kredytu, należy złożyć pozew do sądu, aby uzgodnić treści księgi wieczystej z rzeczywistym stanem prawnym. W sądzie trzeba będzie udowodnić, że kredyt hipoteczny obciążający nieruchomość został spłacony – wydanie korzystnego wyroku przez sąd będzie jednoznaczne ze zgodą banku na wykreślenie hipoteki.

Ile trwa wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej?

Ile trwa wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej? Wszystko tak naprawdę zależy od sądu, a co za tym idzie – wniosek o wykreślenie hipoteki może być rozpatrywany nawet kilka miesięcy. Kiedy hipoteka zostanie już wykreślona, bank prześle odpowiednie potwierdzenie.

Wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej może potrwać czasem kilka miesięcy ze względu na rzetelne uzgodnienie treści księgi wieczystej

​​Informacja o obciążeniu hipotecznym nieruchomości będzie przydatna, gdy planujemy kupić mieszkanie, dom lub działkę i chcemy mieć pewność, że na interesującej nas nieruchomości nie ciążą żadne zobowiązania. W tym celu można skorzystać z elektronicznych ksiąg wieczystych, które pozwalają na bezpłatne pobranie księgi. Informacje o wszystkich hipotekach, obciążających nieruchomość, będą znajdowały się w dziale IV księgi wieczystej. Jeśli nie znamy numeru księgi wieczystej, to nic się nie dzieje – szybko możemy dotrzeć do takich informacji korzystając z komercyjnych wyszukiwarek. Wystarczy podać adres nieruchomości lub adres administracyjny działki.

Już wiesz, jak wykreślić hipotekę z księgi wieczystej. Procedura nie jest skomplikowana, a daje pewność, że wszystkie zobowiązania kredytowe zostały spełnione. Najważniejszą kwestią będzie tutaj zezwolenie na wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej, które jest pierwszym krokiem podczas całego procesu.

Sprawdź również, czy można sprzedać mieszkanie z kredytem.

Kolejny artykuł

Zgłoszenie kupna mieszkania do urzędu skarbowego – czy trzeba to zrobić?
Zakup nowego mieszkania wiąże się z konieczną wypełnienia różnych zobowiązań, a jednym z nich jest dopełnienie kwestii podatkowych. Dlatego też formalnością, o której należy pamiętać, jest zgłoszenie kupna mieszkania do urzędu skarbowego.
Zobacz wszystkie artykuły z tego działu