Twoje konto
polecane dla Ciebie Twoje ulubione porównania ofert zapytania do deweloperów ustawienia konta wyloguj się

Jak założyć księgę wieczystą na mieszkanie i kiedy trzeba to zrobić?

Ilona Łyżczarz
Ilona Łyżczarz

Jeśli kupujesz nowy dom lub mieszkanie od dewelopera, to prawdopodobnie masz do czynienia z nieruchomością, której stan prawny nie jest jeszcze uregulowany. Aby to zmienić, konieczne będzie założenie księgi wieczystej.

Jak założyć księgę wieczystą na mieszkanie i kiedy trzeba to zrobić?

Czego dowiesz się z tego artykułu?

Z tego artykułu dowiesz się, jak założyć księgę wieczystą na mieszkanie oraz jakie dokumenty są potrzebne. Ile trwa taki proces i z jakimi opłatami się wiąże? Tego wszystkiego i kilku innych istotnych kwestii dowiesz się z poniższego artykułu.

Przejdź do akapitów:

Podstawowe informacje o księdze wieczystej

Księga wieczysta to ogólnodostępny dokument, który opisuje stan prawny pojedynczej nieruchomości. Znajdują się w niej m.in. adres lokalu, jego powierzchnia i przeznaczenie, ciążące na nim obciążania oraz informacje dotyczące właściciela. Założenie księgi wieczystej ma ułatwić prawidłowy i zgodny z prawem obrót nieruchomościami oraz ustanawianie na nich hipotek.

Każda nieruchomość ma odrębną księgę wieczystą, przy której prowadzi się dodatkowo akta księgi wieczystej zawierające wszystkie dokumenty i pisma dotyczące danej nieruchomości. Struktura księgi wieczystej jest uporządkowana i składa się z czterech działów:

Dział I

To informacje o nieruchomości. Znajdują się tu dane z ewidencji gruntu, które pozwalają na jej dokładne oznaczenie i identyfikację. Można tu sprawdzić adres, numer powierzchni oraz dodatkowy opis nieruchomości, w tym liczbę kondygnacji, pomieszczeń itd. Tutaj znajdziemy też zapisy o prawach, jakie przysługują właścicielowi, np. prawo korzystania z parkingu albo placu zabaw, jeśli ma udziały w części wspólnej.

Dział II

Gromadzi informacje o właścicielu i użytkownikach. Znajdziemy tu osobiste dane o właścicielu, a jeśli nieruchomość należy do większej liczby osób, to dodatkowo o tym, jakie są wielkości ich udziałów w nieruchomości. Z zapisów dowiemy się też, kiedy i na jakiej podstawie właściciele lub właściciel nieruchomości nabyli prawo własności nieruchomości (umowa kupna–sprzedaży, spadek czy darowizna).

Dział III

Przeznaczony jest na wpisy dotyczące obciążeń nieruchomości, w tym ograniczeń praw rzeczowych, ograniczeń w prawie rozporządzania nieruchomością lub użytkowania wieczystego. Znajdziemy tutaj np. służebności gruntowe, czyli informacje, kto ma prawo przejść lub przejechać przez naszą działkę.

Dział IV

Zawiera wszystkie wpisy dotyczące hipotek, w tym jej rodzaj, kwotę i walutę. Tutaj możemy sprawdzić, czy nieruchomość nie stanowi zabezpieczenia kredytu.

Wniosek o założenie księgi wieczystej - oznaczenie nieruchomości, powołanie tytułu własności nieruchomości, dane rejestru gruntów itp.

Jak założyć księgę wieczystą na mieszkanie?

W końcu sfinalizowaliśmy umowę kupna–sprzedaży nowych czterech kątów. Otrzymaliśmy akt notarialny, który poświadcza, że jesteśmy prawowitym właścicielem. Jak założyć księgę wieczystą na mieszkanie?

Proces zakładania i prowadzenia ksiąg wieczystych regulują przepisy Ustawy z 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece. Za założenie i prowadzenie ksiąg wieczystych są odpowiedzialne sądy rejonowe właściwe dla położenia nieruchomości.

Możemy to zrobić samodzielnie. W wydziale ksiąg wieczystych sądu rejonowego, w obszarze, w którym znajduje się nasza nieruchomość, na formularzu KW-ZAL składamy wniosek o założenie księgi wieczystej. Powinniśmy w nim wpisać wszystkie informacje dot. właściciela nieruchomości oraz samej nieruchomości m.in. położenie lokalu, sposób korzystania czy ewentualne obciążenia, jakie na nim ciążą. Do wypełnionego wniosku powinniśmy dołączyć wszystkie dokumenty oraz uiścić wszystkie opłaty.

Możliwy jest też drugi sposób założenia księgi wieczystej. Przy okazji zawarcia umowy kupna–sprzedaży może tego dokonać notariusz. W takim przypadku jako kupujący musimy liczyć się z dodatkowym kosztem taksy notarialnej. Będziemy musieli też dostarczyć notariuszowi wszystkie wymagane dokumenty oraz pokryć opłaty związane z założeniem księgi.

Jakie dokumenty są potrzebne do założenia księgi wieczystej?

Wiemy, jak i gdzie założyć księgę wieczystą. Teraz sprawdźmy, jakie dokumenty są przy tym potrzebne. Do wypełnionego formularza KW-ZAL będziemy musieli dołączyć kilka rodzajów dokumentów.

Przede wszystkim przygotowujemy dokument stwierdzający, że nabyliśmy prawo własności naszej nieruchomości. Przy kupnie mieszkania będzie to akt notarialny (w oryginale), ale w innych przypadkach może to być orzeczenie sądu, dokument potwierdzający prawo zasiedzenia, zaświadczenie ze spółdzielni mieszkaniowej czy inna decyzja administracyjna.

Drugim rodzajem dokumentów są te stanowiące o oznaczeniu nieruchomości, czyli wypis z rejestru gruntów i/lub wyrys z mapy ewidencyjnej.

Jeśli nieruchomość posiada więcej niż jednego właściciela, przygotowujemy dodatkowo formularz KW-WU, w którym wymienieni powinni być wszyscy uprawnieni.

W sytuacji, kiedy mieszkanie stanowi zabezpieczenie kredytu hipotecznego, wypełniamy formularz KW-ZAD, który poświadczy ograniczenie praw rzeczowych na nieruchomości.

Jeśli ustanowiliśmy pełnomocnika i ma on w naszym imieniu założyć księgę wieczystą, to dodatkowo przygotować musimy formularz KW-PP.

Założenie księgi wieczystej danej nieruchomości

Wszystkie dokumenty, które stanowią podstawę do założenia księgi wieczystej powinny być przedstawione w oryginałach albo w odpisach wydanych i poświadczonych przez instytucje, które je sporządziły.

Ile kosztuje założenie księgi wieczystej dla mieszkania?

Mamy już wszystkie dokumenty i możemy udać się do właściwego sądu rejonowego. Zanim to zrobimy, warto zorientować się, ile kosztuje założenie księgi wieczystej dla mieszkania. Choć kwoty nie wydają się wielkie w porównaniu z innymi kosztami towarzyszącymi zakupowi mieszkania, to warto je poznać i zadbać wcześniej o odpowiednie środki lub gotówkę, aby nie tracić czasu w sądzie. Aktem prawnym określającym opłaty związane z postępowaniem wieczystoksięgowym jest Ustawa z 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych.

Opłata stała za samo założenie księgi wieczystej wynosi 60 zł. Towarzyszy temu jednak wpis prawa własności, który kosztuje 200 zł. Tyle samo musimy zapłacić za wpis dotyczący obciążenia nieruchomości hipoteką, jeśli stanowi ona zabezpieczenie kredytu.

Założenie księgi wieczystej – ile trwa procedura?

Ile trwa założenie księgi wieczystej? Nie ma regulacji, które określają, w jakim terminie lub okresie sądy wieczystoksięgowe powinny rozpatrzyć wniosek i założyć księgę wieczystą, lub dokonać w niej wpisu. Można jednak uznać, że procedura założenia księgi wieczystej będzie trwała od dwóch tygodni do miesiąca. Wydziały ksiąg wieczystych w poszczególnych sądach mogą być obłożone sprawami w różnym stopniu i zatrudniać różną liczbę referendarzy, czyli urzędników wieczystoksięgowych. W skrajnych przypadkach czas oczekiwania może się wydłużyć nawet do kilku miesięcy.

Aby sprawdzić, jak długo może potrwać cała procedura, można zadzwonić do wydziału wieczystoksięgowego sądu właściwego dla naszej nieruchomości, gdzie powinniśmy otrzymać taką informację. Przed złożeniem wniosku warto też odwiedzić stronę internetową sądu, bo część z nich właśnie tam podaje przybliżony czas oczekiwania na wpis wniosku do księgi wieczystej.

Założenie księgi wieczystej danej nieruchomości - wniosek o założenie księgi

Założenie księgi wieczystej nie jest skomplikowane i czasochłonne. Stosując się do powyższych wskazówek, poradzisz sobie z tym samodzielnie. Oczywiście możesz zlecić to notariuszowi, ale wtedy musisz liczyć się z dodatkowymi kosztami. Ważne, aby szybko zgromadzić wszystkie dokumenty i złożyć wniosek o założenie księgi wieczystej tak szybko, jak tylko będzie to możliwe.

Zobacz pozostałe artykuły z tematyki prawa i finansów.

Kolejny artykuł

Jak kupić mieszkanie za gotówkę?
Wiele osób zainteresowanych nabyciem własnego wymarzonego lokum zastanawia się, jak kupić mieszkanie za gotówkę. Możliwość braku kredytu, ominięcia wielu formalności czy zysk z wynajmu to marzenie wielu osób. Jak jednak bezpiecznie dokonać zakupu mieszkania za gotówkę, nie przeoczyć żadnego etapu i zadbać o wszystkie wymagane dokumenty, by sformalizować taką transakcję? Podpowiadamy.
Zobacz wszystkie artykuły z tego działu