Twoje konto
polecane dla Ciebie Twoje ulubione zapytanie do deweloperów ustawienia konta wyloguj się

Zgłoszenie kupna mieszkania do urzędu skarbowego – czy trzeba to zrobić?

Zgłoszenie kupna mieszkania do urzędu skarbowego – czy trzeba to zrobić?

Zakup nowego mieszkania wiąże się z załatwieniem różnych zobowiązań, a jednym z nich jest dopełnienie kwestii podatkowych. Dlatego też formalnością, o której należy pamiętać, jest zgłoszenie kupna mieszkania do urzędu skarbowego.


Właśnie kupiłeś mieszkanie, ale nie wiesz, jakie formalności będziesz musiał później załatwić? A może dopiero planujesz zakup nieruchomości i obawiasz się natłoku dokumentów, które będziesz musiał wypełnić później? Na pewno należy pamiętać o zgłoszeniu kupna mieszkania do urzędu skarbowego!

Przejdź do akapitów:

Zgłoszenie kupna mieszkania do urzędu skarbowego – czy jest obowiązkowe?

Czy kupno mieszkania trzeba zgłosić do urzędu skarbowego? Jak dopełnić formalności po zakupie mieszkania? Urząd miasta – czy to odpowiednie miejsce do załatwiania takich spraw? Zgłoszenie kupna mieszkania do urzędu skarbowego jest obowiązkowe, a jeśli formalność nie zostanie dopełniona, będzie to oznaczało naruszenie przepisów Kodeksu karnego skarbowego.

cytat-eksperta-1

Dane o zakupionej nieruchomości należy złożyć w urzędzie skarbowym w ciągu 14 dni, licząc od dnia zakupu. Podatek od nieruchomości to zazwyczaj kwota kilkudziesięciu złotych, którą należy opłacić w 4 ratach w danym roku podatkowym, tj. 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada. Można także opłacić całość podatku w jednej racie. Kwota podatku jest zależna od powierzchni gruntów i budynków lub od stawki podatku obowiązującej w danej gminie. Co ważne, jeśli roczny podatek nie przekroczy kwoty 8,51 zł, wtedy decyzja o wysokości podatku do zapłacenia nie zostanie wysłana i nie trzeba będzie go płacić.

W sytuacji, gdy mieszkanie zostało kupione na rynku pierwotnym, nabywca zostaje zwolniony z obowiązku opłacenia podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC) w wysokości 2% od rynkowej wartości nieruchomości. Dzieje się tak, ponieważ deweloper jest płatnikiem podatku VAT – lub też jest z niego zwolniony – co sprawia, że transakcja zakupy nowego mieszkania jest już opodatkowana. W przypadku powierzchni poniżej 150 m² podatek wynosi 8%, natomiast powyżej 150 m² jest to 23%.

Natomiast jeśli mieszkanie zostało kupione na rynku wtórnym, nabywca jest zobowiązany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC) – wynosi on 2% od rynkowej wartości nieruchomości. W przypadku, gdy cena nieruchomości jest inna niż średnia cena rynkowa, urząd skarbowy może zlecić jej wycenę rzeczoznawcy, a wysokość podatku zostanie obliczona przez notariusza. Istnieje możliwość, że nie będzie trzeba płacić podatku PCC – jednak będzie to możliwe tylko wtedy, gdy zakupione mieszkanie pochodzi od płatnika podatku VAT.

Jednak, czy kupno mieszkania trzeba zgłosić do urzędu skarbowego w każdej sytuacji? I czy zawsze należy płacić podatki w związku z nabyciem nieruchomości? Sprawdźmy, jak to jest w przypadku mieszkania kupionego za gotówkę, a jak w przypadku mieszkania kupionego na kredyt hipoteczny.

Czy kupno mieszkania trzeba zgłosić do urzędu skarbowego, jeśli został wzięty kredyt hipoteczny?

cytat-eksperta-2

Jeśli mieszkanie zostało kupione na kredyt hipoteczny, oprócz zgłoszenia tego faktu w urzędzie skarbowym, należy także opłacić podatek PCC. Na dokonanie formalności jest 14 dni od chwili, gdy została ustanowiona hipoteka na rzecz banku, a wysokość podatku będzie zależała od rodzaju hipoteki, który jest zaznaczony w umowie kredytowej. Jeśli jest to hipoteka kaucyjna (zabezpieczenie wierzytelności o nieustalonej wartości), wtedy trzeba zapłacić 19 zł podatku, natomiast w przypadku zwykłej hipoteki (gdy jej wysokość jest z góry określona) podatek wynosi 0,1% jej wartości. Podatek opłaca się poprzez wypełnienie deklaracji PCC-3.

Kupno mieszkania za gotówkę a urząd skarbowy

„Gdy kupujemy mieszkanie za gotówkę, jesteśmy zwolnieni z podatku PCC. Jedyne ryzyko dotyczy sytuacji, gdy trzymaliśmy nasze oszczędności w przysłowiowej skarpecie, a nie na rachunku bankowym – w takim wypadku urząd skarbowy może wszcząć kontrole, aby sprawdzić, czy nie ma do czynienia z nieujawnionymi dochodami.” – mówi Patryk Kozierkiewicz, prawnik Polskiego Związku Firm Deweloperskich

Kupując mieszkanie za gotówkę, może zdarzyć się tak, że urząd skarbowy zażąda, aby udokumentować, skąd pochodzą środki i czy źródło pochodzenia majątku jest legalne. Jeśli wpływów finansowych, za które została kupiona nieruchomość, nie da się udokumentować, zostają one nazwane przez urząd jako „dochody nieujawnione”. Dlatego też najkorzystniej jest korzystać z rachunków bankowych i posiadać potwierdzenia na to, skąd pochodzą przychody.

Jako przykład „dochodów nieujawnionych” można podać sytuację, w której młoda osoba dostaje pieniądze na nowe mieszkanie od swoich rodziców. Oczywiście jest to normalna i częsta sytuacja i rodzice mają prawo sfinansować dziecku zakup nowego mieszkania. Jednak taka czynność nazywana jest darowizną pieniędzy i urząd skarbowy będzie wymagał, aby przedstawić umowę z tej transakcji.

Zgłoszenie zakupu nieruchomości do urzędu gminy lub urzędu miasta – o tym również pamiętaj!

Nie można zapominać o tym, że ważne jest także zgłoszenie zakupu nieruchomości do urzędu gminy lub Miasta zgodnego z miejscem zamieszkania. Dla urzędu będzie to stanowiło między innymi informację o tym, że zmienił się płatnik podatku od nieruchomości. Tutaj też można złożyć wniosek o meldunku – czy to stałym, czy tymczasowym – a dokument z tą informacją zostanie przesłany do urzędu właściwego dla poprzedniego zameldowania.

Poinformowanie urzędu skarbowego o nabyciu nieruchomości jest obowiązkowe, a złamaniem przepisów będzie niedopełnienie formalności po zakupie mieszkania. Urząd miasta to miejsce, w którym załatwisz wszelkie procedury. Oprócz tego należy pamiętać, że ważne jest też zgłoszenie zakupu nieruchomości do urzędu gminy lub może to być urząd miasta. Formalności po zakupie nieruchomości muszą zostać dopełnione, dlatego nie można o nich zapominać.

Kolejny artykuł

Umowa rezerwacyjna mieszkania – co to jest i kiedy warto się na nią zdecydować?
Spodobało Ci się mieszkanie i przed podjęciem ostatecznej decyzji o kupnie chciałbyś dokonać rezerwacji? Umowa rezerwacyjna mieszkania to gwarancja na wstępne zarezerwowanie mieszkania, zwłaszcza gdy nieruchomość jest bardzo atrakcyjna i chcesz mieć pewność, że przez jakiś czas nie zostanie ona sprzedana komuś innemu.
Zobacz wszystkie artykuły z tego działu